Hele åtte av elleve nyheter på Vinmonopolet er fruktige IPA-er, og i dagligvarehandelen har varianter av øltypen fra flere norske bryggerier blitt folkekjære tørsteslukkere.
Selger tre ganger mer enn forventet
– Salget går over all forventning. Vi hadde håpet å omsette 700 000 liter av denne typen øl, men nå ligger vi an til å selge rundt 2 millioner liter, forteller markedsførings-spesialist i Ringnes, Hans Petter Gramer.
Det kan virke som om juicy IPA, også kjent som New England IPA (NEIPA), har blitt spesialølfavoritten til alle som ikke hadde funnet «sitt» spesialøl ennå.
Fruktige toner balanserer bitterheten
Gramer tror at en av grunnene til at denne øltypen har blitt så populær, er at den oppleves som mindre bitter enn den klassiske IPA-en.
Dette er juicy IPA
– Den er fortsatt humletung og bitter, men de fruktige tonene balanserer bitterheten slik at den oppleves betydelig mildere enn annen type IPA. Dette faller tydeligvis i smak hos veldig mange, sier han.
Den fruktige ølvarianten har blitt spesielt populær blant kvinner, som ifølge tall fra Ringnes utgjør halvparten av de som drikker deres egen NEIPA. Det er et høyere tall enn for de fleste andre varianter.
Større enn originalen
Hans Petter Gramer forteller at IPA nå utgjør 7 prosent av det totale ølmarkedet. Det er ifølge ham for så vidt ingen overraskelse, siden IPA lenge har vært en favoritt i spesialølhyllene.
– Men at juicy-varianten har passert originalen, overrasker nok mange, legger Gramer til.
Juicy IPA er et uklart og strågult øl som har tydelig smak av tropiske fruktsmaker som mango og ananas. Ølet passer også veldig godt til mat, spesielt grill, sommersalat, kylling og sjømat. Dessuten er det godt til søte desserter.