Meny

RINGNES’ ESG-RAPPORT: Betydelig reduksjon i klimagassutslipp

- Siden 2015 har vi redusert vårt klimagassutslipp fra verdikjeden med 28 prosent. Med dette ligger vi langt foran målet om 15 prosent reduksjon innen 2022, og vi nærmer oss faktisk målet om 30 prosent reduksjon innen 2030, sier Ringnes’ administrerende direktør, Marianne Ødegaard Ribe.

Marianne Ødegaard Ribe, administrerende direktør i Ringnes.

Marianne Ødegaard Ribe, administrerende direktør i Ringnes.

 

Tallene kommer fra en helt fersk analyse Carlsberg har foretatt i alle sine markeder og omtales i ESG-rapporten til Ringnes som ble lansert onsdag 6. september.

- Ringnes har det laveste klimaavtrykket per produserte liter drikke i Carlsberggruppen. Å levere gode resultater på dette området er viktig og jeg håper vi kan være til inspirasjon for andre markeder, slik at vi som gruppe kan ta nye steg, fortsetter Marianne.

Ingen hvilepute
Hun understreker at de gode resultatene ikke skal bli noen hvilepute. - Vi er på ingen måte i mål. Vi kommer nå til å jobbe videre med analysen, som skal oppdateres årlig, og bruke den i vårt langsiktige arbeid med å nå målet om netto null klimaavtrykk i verdikjeden innen 2040, sier Marianne.

Tre løfter
Ringnes har gitt tre løfter til omgivelsene: Klimaløftet, Plastløftet og Helseløftet, som alle beskrives i årets ESG-rapport.

- Mens det langsiktige målet med Klimaløftet handler om å jobbe for netto null klimaavtrykk i verdikjeden innen 2040, har vi med Plastløftet satt oss et mål om å redusere 1000 tonn plast innen 2025. Vi er godt over halvveis, og vi vet at neste etappe er den mest krevende. Vi er også godt i rute for å nå målet om å konvertere alle plastflasker til 80 % resirkulert plast, forteller Marianne videre.

Hvorfor vi velger å gå for 80 % framfor 100 % resirkulert plast i våre flasker, kan du lese mer om i rapporten vår.

Helseløftet
Gjennom Helseløftet skal Ringnes gjøre drikkevarehylla sunnere: 87 % av all brusen selskapet solgte i 2022 var uten tilsatt sukker. Ringnes ligger bak målet om 90 %, men konstaterer samtidig at hvert år konverteres stadig mer av konsumet fra sukker til sukkerfritt. – Og med Imsdal og Farris er vi garantisten for at du har det sunneste alternativet tilgjengelig når du er på farta. Sist, men ikke minst skal vi også sørge for at alkoholfritt øl fortsetter veksten i Norge. Per 2022 utgjorde alkoholfritt og lettøl 6 % av vårt totale ølvolum. Målet er 10 % innen 2025, sier Marianne og legger til:

- Det heter seg at du får det du måler. Jeg mener det er avgjørende å sette seg ambisiøse mål, og jeg har sett hvordan rapportering fremmer resultater. Samtidig håper og tror jeg også at eksempler på konkrete ESG-tiltak, som vi presenterer i årets ESG-rapport, kan inspirere til videre arbeid og nye tiltak, avslutter Marianne.

Les Ringnes’ ESG-rapport her